Grondslagen en assumpties

Grondslagen en assumpties

Terug naar navigatie - Grondslagen en assumpties

 

Dit deel bevat een beschrijving van de grondslagen en assumpties die gehanteerd werden voor de opmaak van het meerjarenplan. Het volgende onderdeel verklaard dan de grootste wijziging in vergelijking met het vorig meerjarenplan.

Het Autonoom Gemeentebedrijf Maldegem werd in 2004 opgericht met als maatschappelijk doel het beheer en de exploitatie van de infrastructuren met sportieve, culturele, educatieve en/of toeristische bestemming en van de infrastructuren voor ontspanning, voor jeugd-, sociale, wetenschappelijke of verzorgende activiteiten van de gemeente Maldegem. Het AGB Maldegem heeft verder als doel het realiseren van sportieve, culturele, recreatieve, jeugd-, verzorgende, educatieve, wetenschappelijke en/of sociale projecten in opdracht van de gemeente Maldegem. Het AGB heeft zelf geen personeel. De gemeentelijke sportdienst stelt gratis personeel ter beschikking.
Momenteel is het AGB Maldegem verantwoordelijk voor:
• Het beheer van de sporthal Meos;
• Het zwembad Sint-Anna;
• De cross;

De financiële impact COVID-19
Voor het AGB  is de geraamde impact in 2020 - 2021 de volgende:

Deze cijfers zijn opgenomen door de integratie van de jaarrekening cijfers 2020-2021.

Hierna volgt een oplijsting van de grondslagen en assumpties per budgetonderdeel. 

Exploitatie uitgaven 

De exploitatie uitgaven bestaan uit: 

  • De werkingskosten bevatten alle kosten nodig voor de werking. De budgetverantwoordelijken hebben elk krediet aangeleverd en gemotiveerd. Voor sommige kosten werd er over de jaren heen een index toegepast op basis van vooruitzichten van het planbureau, zoals voor ICT lopende contracten.
  • Voor het ramen van de energiekosten werd er rekening gehouden met de ramingen van VEB (Vlaams energie bedrijf). In 2023 werden deze ramingen wel verminderd doordat het zwembad zal gesloten worden voor grondige renovatiewerken. In 2024 wordt ervan uitgegaan dat de tarieven dalen t.o.v. 2023 en dat er een daling is in het verbruik door de volle impact van uitgevoerde duurzame investeringen (zonnepanelen, vernieuwing van een deel van de technieken,...). De ramingen van de VEB gaan maar tot 2023, maar in onderstaande tabel wordt uitgegaan van 2% stijging tarieven.

  • De financiële kosten bevatten de intresten volgens de budgettaire vooruitzichten van de bestaande leningen.
  • Er worden geen kredieten voorzien voor de cafetaria van het zwembad vanaf 2023. De oproep voor een uitbater is opnieuw gelanceerd.

Ontvangsten uit exploitatie 

De exploitatie ontvangsten bestaan uit de volgende categorieën:

  • ontvangsten uit retributies: de tarieven worden jaarlijks geïndexeerd
  • ontvangsten uit prijssubsidies: de prijssubsidies worden berekend op basis van de geraamde werkingskosten, ontvangsten uit retributies, leningslasten. Het doel is om een positief boekhoudkundig resultaat te hebben, maar ook om een positief gecumuleerd budgettair resultaat te hebben.
  • Hierdoor worden de prijsfactors voor 2023 vastgelegd op:
    • zwembad 6,5
    • sporthal 7
    • Cross  14,40 euro per bezoeker

Investeringen

Investeringsprojecten gelinkt aan prioritaire acties kunnen teruggevonden worden in het T3 schema. Het AGB wenst  voor 4,1 miljoen euro te investeren in deze legislatuur, en zal 4,2 miljoen toegestane leningen ontvangen van de gemeente Maldegem.

De niet gebruikte investeringskredieten van het jaar kunnen overgedragen worden naar volgend boekjaar.

In de documentatie kunnen alle investeringen teruggevonden worden en dit per jaar.